Elbe varuexponering innefattar allt som har med att exponera en vara eller butik att göra. Det kan ha att göra med ett visst butikskoncept eller butiksinredning som sticker ut för olika varor eller att man använder sig utav displaylösningar som gör att varan eller varumärket skiljer sig ifrån de andra i butiken.
För att exponera sitt varumärke eller en viss vara på bästa sätt i en butik är att sticka ut ifrån mängden. Vanligast är att man använder det som utsmyckning för att få en egen identitet och att locka besökare in till butiken som görs genom olika färger, tryck, design, former och materialval.
Varuexponering är en viss marknadsföring då man vill uppfattas på ett visst sätt. Alla butiker, varuhus och restauranger använder sig utav varuexponering för att locka kunder in i butiken. En bra varuexponering leder oftast till köp och att kunden återvänder efter köpet då exponeringen gjorde så besökaren fick en bra upplevelse.
Med hjälp utav bra erfarenheter inom branschen så kan man bygga upp ett riktigt bra varumärke, restaurang eller butik med hjälp av butiksinredning från Elbe. Man brukar inleda ett uppdrag med att en förstudie görs där man svarar på frågor om hur varumärket eller butiken ska säljas. Det brukar göras med 3D-ritningar eller kompletta prototyper. En erfaren projektledare brukar följa hela projektet för att en god kommunikation mellan leverantör och butik ska ske så det inte blir några missuppfattningar under projektets gång.
Butiken ritas upp för att få en så optimal exponering som möjligt som kunden bestämmer. Efter ett godkännande sätts montering och byggandet utav butiken igång som sedan kommer leda till en bra varuexponering som förhoppningsvis leder till bra försäljning, ett starkare varumärke och fler kunder.